Częste pytania
Lakier wybiórczy UV stosuję się na powierzchniach matowych dając efekt połysku na zadanych elementach grafiki.
Jak przygotować projekt z lakierem wybiórczym UV?
1. Przyjmujemy tylko pliki PDF ("Pobierz szablon" - przykładowy plik wizytówki z lakierem UV wybiórczo)
2. Dokładność pasowania lakieru UV wynosi 0,5 mm
3. Nie zalecamy zadawania lakieru na teksty poniżej 13pkt oraz elementy graficzne mniejsze niż 1 mm
4. Pliki należy przygotować według następujących wytycznych
Obiekty obrazujące lakier UV muszą mieć zadane 100% K i być idealnie spasowane z grafiką.
Maskę lakieru UV wybiórczego można przygotować jako:
- obiekt wektorowy ze 100% nasyceniem koloru czarnego (C:0 M:0 Y:0 K:100);
- jako bitmapę w rozdzielczości 300 dpi (C:0 M:0 Y:0 K:100);
Do realizacji produktu zadrukowanego dwustronnie, uszlachetnionego folią matową oraz lakierem UV wybiórczym, należy przesyłać plik PDF czterostronicowy, gdzie:
PIERWSZA strona stanowi projekt graficzny
DRUGA strona pliku zawiera projekt graficzny druku drugiej strony
TRZECIA strona pliku zawiera maskę lakieru UV dla pierwszej strony projektu graficznego
CZWARTA strona pliku zawiera maskę lakieru UV dla drugiej strony projektu graficznego
Analogicznie dla wizytówek kartonowych (lakierowanych jednostronnie) przygotowujemy plik trzystronicowy. W tych wizytówkach strony niepowlekanej nie lakierujemy, zatem:
PIERWSZA strona stanowi projekt graficzny po stronie powlekanej
DRUGA strona pliku zawiera projekt graficzny druku drugiej strony - niepowlekanej
TRZECIA strona pliku zawiera maskę lakieru UV dla pierwszej strony projektu graficznego - po stronie powlekanej
Główne zasady projektowania prac do nadruków UV na gadżetach:
- do nadruków na gadżetach przyjmujemy pliki w formacie pdf; w skrajnych przypadkach możliwa jest odpłata konwersja z innego formatu (po wstępnej analizie pliklów przez naszych grafików),
- z uwagi na tolerancję położenia nadruku (±1 mm), blisko granicy obszaru znakowania nie należy umieszczać żadnych ramek itp. linii,
- plik z projektem powinien zawierać tylko i wyłącznie projektowaną grafikę i teksty zamienione na krzywe; z projektu należy bezwzględnie usunąć wszystkie elementy szablonu takie jak kontury, bitmapy gadżetów, linie wymiarowania,
- wszytkie elementy w projekcie muszą być przygotowane z zastosowaniem palety CMYK, również obrazy rastrowe (zdjęcia, tekstury) należy zamienić na CMYK - więcej w punkcie "Jak przerobić projekt z RGB na CMYK"; w przypadku zastosowania niewłaściwej kolorystyki projektu, nadruk może błędnie odwzorowywać kolory, co nie może być podstawą reklamacji,
- czarne elementy projektu muszą być przygotowane jako C-0%, M-0%, Y-0%, K-100%; nie ma potrzeby podbijania czerni przez inne składowe,
- nadruk na gadżetach może być wykonany z użyciem dodatkowego koloru białego; biały poddruk jest niezbędny przy druku na powierzchniach kolorowych i przeźroczystych;
- elementy projektu zdefiniowane jako C0%, M0%, Y0%, K0% nie będą wydrukowane.
- przejścia tonalne muszą być o wartościach wyższych niż 5% i zawierać szum, który zapobiegnie pasmowaniu
- najlepszą jakość wydruku grafik rastrowych uzyskamy przy rozdzielczości 600dpi,
- wszystkie czcionki muszą być zamienione na krzywe